کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

در ادامه مقاله گذشته بلاگ مرکز مشاوره بینش نوین به بررسی رویکرد و روش حل مسئله در تست روانشناسی و جلسات مشاوره می‌پردازیم. همان طور که در مطلب قبلی اشاره شد، این رویکرد یکی از موثرترین شیوه‌ها در حل چالش‌های روزمره زندگی به شمار می‌رود. مهم‌ترین رکن در این شیوه درمانی، تمرین است. همچنین این رویکرد بسیار بر روی تمرکز در زمان حال اصرار دارد.

مزایای رویکرد حل مسئله در روانشناسی

در این بخش می‌خواهیم به بخشی از مزایای این رویکرد بپردازیم که در زندگی امروز ما ایرانی‌ها می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

 

همان طور که می‌بینید، مجموعه‌ای از مزایا در یادگیری روش‌های حل مسئله وجود دارد که فرد می‌تواند از آن‌ها در بخش‌های مختلف زندگی خود استفاده کند. این نکته را در جلسات مشاوره خانواده یا مشاوره پیش از ازدواج می شوید اما ممکن است به دلایل زیاد نتوانید آن را در زندگی شخصی و کاری تان پیاده کنید.

درحالی‌که ممکن است رویکردهای مختلف روانشناسی مانند روانکاوی یا روان‌درمانی شناختی رفتاری برای مواجهه با افکار منفی مفیدتر باشند، رویکرد حل مسئله بیشتر با مشکلات زندگی و عوامل اضطراب زا مواجه می‌شود و به حل آن‌ها می‌پردازد.

تحقیقات در مورد رویکرد حل مسئله در روانشناسی

به طور کلی شواهد به ما نشان می‌دهد که استفاده از حل مسئله در درمان اختلالاتی نظیر افسردگی اساسی (تست افسردگی بک)، اختلال اضطراب عمومی، برخی از اختلالات شخصیتی، کیفیت پایین زندگی که با دلیل بیماری‌هایی نظیر سرطان یا دیابت ایجادشده، فکر به خودکشی و پریشانی هیجانی، می‌تواند بسیار مفید باشد.

مهارت‌های حل مسئله چیست؟

این مهارت‌ها، در واقع مانند جعبه‌ابزاری هستند که به ما در حل مشکلات کمک می‌کنند.

ما به وسیله آن‌ها می‌توانیم راه‌حل‌های کاربردی پیدا کنیم و راه‌حل خود را به اجرا بگذاریم.

این مهارت‌ها گاهی به تنهایی به عنوان توانایی مجزا آموزش داده می‌شوند اما به صورت کلی مجموعه‌ای است که اگر در کنار هم قرار بگیرند کمک شایان به فرد خواهند.

کرد. البته به یاد داشته باشید که بخشی از این موارد بیشتر در تجارت و کسب و کار به کمک افراد می‌آید، اما غالباً آن‌ها مواردی هستند که در زندگی روزمره انسان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

مهارت‌های حل مسئله می‌تواند در زندگی انسان بسیار مفید باشد.

همان طور که در مقاله گذشته اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رویکرد این است که فرد می‌تواند یادگیری‌های خود را به بخش‌های مختلف زندگی خود بسط دهد. در واقع مشکلی که شما به واسطه آن به مشاور مراجعه کردید، تبدیل به الگو و مدلی می‌شود برای حل موارد دیگر.

بنابراین شما باید بتوانید با چالش‌های زندگی خود مواجه شوید و قرار است این مهارت‌ها به کمک شما بیاید.

تحقیق

تحقیق و مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات، بخش بسیار مهمی از حل مسئله به شمار می‌رود.

به عنوان کسی که قرار است مشکلی را حل کند، شما باید مشکل و عوارض ناشی از آن را به صورت کامل درک کنید و بفهمید. برای جمع‌آوری اطلاعات روش‌های گوناگونی وجود دارد اما کی از کاربردی‌ترین روش‌ها در کشور ما، گفتگو با مشاورین زبده در همان حوزه‌ای است مشکل ایجادشده

تحلیل

اولین قدم، همیشه تحلیل مشکل است. تحلیل مشکل یعنی اینکه بتوانید ساختار کلی چالش را ببینید و اثرات جانبی آن را متوجه شوید. در این بخش قرار است بفهمیم که چه چیزی در مقابل ما قرار دارد.

تصمیم‌گیری

در نهایت شما مجبور هستید برای حل مشکلات خود تصمیماتی اتخاذ کنید.

گاهی اوقات این تصمیمات کاملاً مشخص است و شما با چالش خاصی مواجه نیستید. اما گاهی اوقات، سرنوشت زندگی در گرو تصمیمات مهمی است.

در این لحظات مهارت تصمیم‌گیری و رویکرد حل مسئله می‌تواند به کمک ما بیاید.

اما در نهایت فراموش نکنیم که انسان همیشه در مقابل آزمون سخت زندگی قرار خواهد گرفت و ما باید آماده اتحاد تصمیمات سخت در زندگی باشیم.

ارتباط

طبیعی است که ارتباط قوی به ما کمک می‌کند تا از همکاری و همفکری دیگران بهره‌مند شویم.

یادگیری مهارت‌های ارتباطی نه تنها در رویکرد حل مسئله برای ما مفید است.

بلکه در تمام بخش‌های زندگی می‌تواند مفید واقع شود.

در نهایت به یاد داشته باشیم که یادگیری و تفکر در مورد مشکلات و مسائل زندگی آن چنان به کمک ما نخواهد آمد. رویکرد حل مسئله یک رویکرد کاملاً عمل‌گرا است و فرد باید یادگیری و دانسته‌های خود را در انجام تکالیف خاص به چالش بکشد.

بیشتر بخوانبد: غفلت عاطفی کودک – 7 نشانه‌ای که شما با اختلال غفلت عاطفی کودک بزرگ شده‌اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *