کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

شش اشتباه شما در رابطه­ ی عاطفی فعلی­تان ـ بخش اول – تعریف رابطه عاطفی چیست؟

رابطه عاطفی پردردسر اغلب احساس خشم یا ناراحتی خاصی در پی دارند. این جمله از لئو تولستوی معروف است که: “همه­ ی خانواده­های خوشبخت مثل هم هستند، ولی خانواده­های بدبخت هر کدام بدبختی خاص خودشان را دارند.”

زوج­های ناراضی اغلب این جمله­ی معروف را باور دارند. آن­ها اغلب نمی­توانند ماجرای ناراضی بودن و دلایل آزار و اذیت و نارضایتی­های خودشان را در رابطه ­ی عاطفی توضیح دهند.

در حقیقت، بیش­تر زوج­های ناراضی نارضایتی­های مشابهی دارند. روش­هایی که ما با استفاده از آن­ها سعی میکنیم از آزار و اذیت، سرزنش یا پشیمانی به دور باشیم، از فردی به فرد دیگر زیاد فرق نمی­کنند.

شما یا همسرتان ممکن است رابطه­ عاطفی خودتان را به شش طریق خراب کنید. در این مقاله و در قسمت دوم آن، می‌خواهیم به این شش اشتباه بپردازیم. لطفاً با دقت زیاد این مطالب را بررسی کنید. ممکن است یکی از همین موارد در همین لحظه سبب شکر آب شدن رابطه عاطفی شما شده باشد.

درست گفتن را به شاد بودن ترجیح می‌دهید – تعریف رابطه عاطفی چیست؟ 

اولین کار من بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نشان دادن آپارتمان برای یک دلال واقعاً” موفق املاک و مستغلات در نیویورک بود. رمز موفقیت او اعتقاد او بود، شعار او این بود که شما ممکن است به حق مرده باشید، اما باز مرده ­اید».

من وقتی این عبارت را شنیدم آن را مرتب تکرار کردم.یکی از دوستانم که به تازگی ازدواج کرده بود، در روز اسباب­ کشی وقتی او با وسایلش به آپارتمان همسرش وارد شد و دید که او جایی برای وسایل تعیین نکرده است، گریه کرد و او را متهم کرد که تو در خانه یا زندگی‌ات جایی برای من تهیه نکرده­­ای. تو هرگز مرا در نظر نداشته­ای»!

همسرش جواب داد: «این کار تو دیوانگی است. من تموم هفته تلاش کرده­ام از شر همه چیز خلاص شم. این اصلا برات کافی نیست. من نمی­تونم موفق شم»­! او یک قطعه فیلم را از روی قفسه­ی نزدیک برداشت و گفت:

«چرا اینو نگه می­داری؟ ما سال­ها پیش این فیلمو دیدیم. تو از این فیلم متنفر بودی»! همسرش در جواب گفت:

«من می­خوام به یاد داشته باشم که چقدر از اون فیلم متنفر بودم»!

وای، چقدر دوست داریم که همیشه حق با ما باشد! حتی در رابطه­ عاطفی، وقتی ناراحت هستیم­، می­خواهیم مدرک تهیه کنیم تا نشان دهیم که این اشتباه یک ملاک است و باید ثابت شود که حق با ماست و شریک زندگی­ مان اشتباه می­کند.

تعریف رابطه عاطفی چیست؟ - شش اشتباه شما در رابطه­ ی عاطفی ـ بخش اول

حقیقت این است که در هر موقعیت خاص به ندرت پیش می­آید که «حق» فقط با یک طرف باشد. در هر رابطه­ی عاطفی دو حقیقت ذهنی وجود دارد؛ رابطه­ی عاطفی شما و همسرتان. ارزیابی مدام «حقیقت» از طرف شما در

مورد این دو حقیقت ذهنی باعث صمیمیت و اعتماد مورد نظر شما در رابطه نمی­شود.

به جای این که جبهه­گیری کنید، احساسات خودتان را بیان کنید، چیزی را که فکر می­کنید در حال اتفاق افتادن است و چیزی را که نیاز دارید بیان کنید. به شریک زندگی خودتان نیز اجازه دهید همین کار را انجام دهد. دوستم بعد از مدتی آرام شدن گفت: «من خیلی احساس ناراحتی می­کنم که اتاق دیگه­ای برای وسایل من نیست.

مثل این که شما زیاد در این مورد فکر نکرده­این که ما با هم زندگی خواهیم کرد و این برای من ناراحت کننده است.

من باید بتونم در این­جا ساکن شم و وسایلم رو مرتب کنم تا احساس راحتی کنم و این یعنی این که من به تو نیاز دارم، تو باید خیلی از وسایلت رو دور بریزی» و همسرش اعتراف کرد که به فکر پاک­سازی و سازمان‌دهی مجدد کل خانه­اش بود و از او خواست که این پروژه را آن­ها با هم انجام دهند. بعد از آن طولی نکشید که آن­ها ازدواج کردند.

مشاوره پیش از ازدواج به شما در حفظ سلامت رابطه عاطفی و آگاهی های لازم کمک زیادی می‌کند.

انتظار دارید عذرخواهی شما فوراً اوضاع را بهتر کند. – تعریف رابطه عاطفی چیست؟ 

یک بار دختر من در زد و خورد شدید با بالش سر و صورت برادرش را خون­آلود کرد. وقتی او با گریه می­آمد تا مرا پیدا کند بینی و دهانش خون­ریزی می­کرد، دخترم او را به دنبال خودش به آشپزخانه می­کشاند و اصرار می­کرد: «من که گفتم متاسفم! اما او گوش نمی­کرد»! ما باید برای بزرگ­ترها هم مانند کودکان یک دقیقه فرصت دهیم تا خون­ ریزی متوقف شود.

اجازه بدهید این‌طور بگوییم که به فرض شما به‌هم‌ریخته بودید. تعهدی را زیر پا گذاشته­اید، چیزی را گفته­ اید که ناراحت کننده است یا بیش از حد حساسیت نشان داده­اید. حالا می­خواهید همه چیز را درست کنید، بنابراین از حالت تدافعی دست می­کشید و به سراغ شریک زندگی خودتان رفته و می­گویید: «متاسفم».

اما او به جای این که با گذشت پاسخ شما را بدهد، شروع به بیان کردن دلایل ناراحتی خود می­کند و شما احساس می­کنید این کار تنبیه کردن و طرد کردن است و منصفانه نیست.

در اینجا دو حالت پیش می­آید: اول این که، شریک زندگی شما تا زمانی که احساس کند شما او را مقصر می­دانید نمی­تواند عذرخواهی شما را بپذیرد. همسر شما باید بداند قبل از این که او بگوید شما خودتان همه­ی دلایل ناراحتی او را فهمیده­اید. دوم این که، سیستم عصبی او هنوز آشفته است و بسته به اتفاقی که افتاده یک دقیقه یا خیلی بیش­تر طول می­کشد تا این کار در سیستم عصبی او انجام شود. پس باید به او فرصت دهید تا این اتفاق بیفتد.

تعریف رابطه عاطفی چیست؟

پس از عذرخواهی به شریک زندگی خودتان اجازه دهید تا به طور مفصل توضیح دهد که این اتفاق برای او چه معنی و مفهومی داشته است. آن چه را که او گفته با عبارات و لغت­های خودتان برایش تکرار کنید تا بداند که شما

واقعاً” «آن را دریافت کرده­ اید». اگر به نظرتان چیزی واضح نبود، بپرسید. بهانه نگیرید یا سعی نکنید بر موضوعی که با شما در ارتباط است سرپوش بگذارید تا این که همسرتان واقعاً” احساس شنیده شدن کند و فقط در صورتی این کار را انجام بدهید که به نظر می­رسد انجام این کار خیلی مهم است. بیش­تر وقت­ها بهتر است گوش کنید و سعی کنید دفعه­ی بعدی عملکرد بهتری داشته باشید و ادامه بدهید.

 

شما عزیزان می توانید برای درمان افسردگی با خانم شیرین سادات اطیابی روان درمانگر EFT مشاوره ی آنلاین یا حضوری داشته باشید. برای تعیین وقت قبلی با شماره ی 021-22539186 تماس حاصل فرمائید.

بیشتر بخوانید:

چرا بعضی افراد همیشه غمگین هستند؟ – چرا غمگین هستید؟ آیا مشکل از تنهایی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *