کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

چگونه می‌توانیم به فردی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برد،کمک کنیم؟/ بخش اول

بیمارانی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برند، دچار چالش‌ها و مشکلات زیادی هستند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی کهآن‌ها را به شدت آزار می‌دهند نحوه برخورد اعضا خانواده و دوستان نزدیک آن‌ها است.

ما باید یاد بگیریم که چگونه باکسی که مبتلا به این اختلال است رفتار کنیم و چگونه با او رابطه‌ای محکم‌تر برقرار کنیم تا مسیر او به سوی بهبودی راحت‌تر اتفاق بیفتد. یکی از مهم‌ترین مشکلات این افراد، ناتوانی در بیان احساسات و افکار آشفته خود است.

ما بایدیاد بگیریم چگونه به آن‌ها نزدیک شویم که راحت‌تر بتوانند در مورد خود صحبت کنند.

متأسفانه عشق به تنهایی نمی‌تواند

اختلال شخصیتی مرزی را درمان کند؛ بسیار مهم است که به آن‌ها کمک کنیم بتوانند دنبال درمان خود بروند و فراموش نکنید که شما هم باید چیزهای زیادی یاد بگیرید. در کنار هم می‌توانید مسیری برای رسیدن به آینده‌ای روشن به وجود آورید که دیگر قرار نیست رنجی در کار باشد.

چگونه می‌توانیم به فردی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برد،کمک کنیم؟/ بخش اول

اختلال شخصیتی مرزی می‌تواند سایه سیاه خود را در تمام جنبه‌ای زندگی فرد گسترده کند. احساسات، افکار و روابط همگی تحت تأثیر این اختلال و نشانگان آن خواهند بود. اعضا خانواده، شریک عاطفی، دوستان و نزدیکان این افراد برای برقراری ارتباط دچار مشکلات جدی هستند زیرا نشانگان اختلال این اجازه را نمی‌دهد که افراد به صورتی سالم و سازنده با یکدیگر گفتگو کنند.

در این مقاله می‌خواهیم به مفاهیمی بپردازیم که یادگیری آن‌ها می‌تواند تأثیر شگرفی در درک مبتلایان به این اختلال داشته باشد. ما می‌خواهیم یاد بگیریم چگونه با آگاهی نسبت به ویژگی‌های اختلال مرزی بتوانیم رفتار خود را با عزیزان خود که اسیر این اختلال هستند، تنظیم کنیم.

یادمان باشد که اختلالات روانی سبب می‌شود افراد وارد دنیایی تیره و تار بشوند که انگار هیچ نوری وجود ندارد و همه چیزبسیار ناامید کنند به نظر می‌رسد.

زمانی که یاد می‌گیریم با عزیزانمان که بنا به دلایل مختلف مشغول رنج کشیدن از مشکلات روانی هستند ارتباط برقرار می‌کنیم، روزنه‌های امید آرام آرام در دنیای تاریک آن‌ها به وجود می‌آید.

 

در مورد اختلال شخصیتی مرزی اطلاعات کسب کنید

خب اولین قدم این است که بدانیم اختلال شخصیتی مرزی دقیقاً چیست و چه نشانگانی دارد.

شما باید بدانید که این اختلالشکی از پیچیده‌ترین اختلالات شخصیتی به شمار می‌رود.

برای یادگیری می‌توانید به کتاب‌های آموزشی که در مورد بوردرلاین در بازار وجود دارد رجوع کنید. البته ما توصیه می‌کنیم که سراغ کتاب‌های تخصصی نروید و فقط به مطالعه مطالبی به پردازید که تا حدودی شما را با ویژگی‌های رفتاری اختلال آشنا کند. این آشنا به شما کمک می‌کند در مواجه با رفتارهای تکانشی و غیر عادی، غافلگیر مشوید و بدانید که داستان از چه قرار است و با چه موضوعی طرف هستید. البته در کنار کتاب، می‌توانید از مطالب مفید و کاربردی که در سایتهای اینترنتی معتبر وجود دارد نیز استفاده کنید.

چگونه می‌توانیم به فردی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برد،کمک کنیم؟/ بخش اول

احساسات آن‌ها را درک کنید

واکنش‌های هیجانی و احساساتی افرادی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برند به گونه‌ای است که افراد عادی به راحتی نمی‌توانند معنا و مفهوم آن‌ها را درک کنند. ما باید بدانیم که صحبت‌های منطقی در هنگام بروز تجربیات هیجانی شدید مانند خشم، نمی‌تواند به آن‌ها و شما کمکی بکند. باید تلاش کنیم ماهیت خشم و احساسات آن‌ها را درک کنیم.

سرکوب یا نادیده گرفتن احساسات آن‌ها می‌تواند آسیب‌رسان باشد. هدف این نیست که شما حتماً با آن‌ها موافق باشید بلکه قرار است دلیل این احساسات را درک کنیم و تلاش کنیم به دنیای هیجانی طرف مقابل نزدیک شویم. به عنوان مثل به جای اینکه به او بگویید دلیل برای ناراحتی یا خشم وجود ندارد، به او بگویید که من درک می‌کنم که آسیب دیدی و الان هم باید خیلی ناراحت باشی.

با همدلی، شفقت و احترام به حرف‌های او گوش کنید و سپس با درک نیاز و احساسات او پاسخ دهید.

 

حرف خود را ساده و قابل فهم بیان کنید

یکی از مشکلات اختلال شخصیتی مرزی، تحریف واقعیت است. فارغ از اینکه فرد در چه شرایطی قرار دارد، آن‌ها برای اینکه بتوانند شک و تردیدهای غیرواقعی نسبت به شما و خوشان را تقویت کنند، به تحریف واقعیت می‌پردازند. یک حرف یا دیالوگ ساده می‌تواند تبدیل به یک سو برداشت بسیار شدید و غافلگیرکننده بشود، حتی اگر این سو برداشت زمین تا آسمان با حرف‌های شما متفاوت باشد. متأسفانه گاهی این‌طور به نظر می‌رسد که این اختلال مانند دیواری بین شما و فرد است که اجازه نمی‌دهد پیامتان به روشنی رد و بدل شود.

برای اینکه بتوانیم تا جایی که امکان داردریسک تحریفات شناختی یا همین سوءبرداشت کاهش دهیم، بهتر است جملات به صورت کوتاه، صریح، ساده و مستقیم بیان شود تا طرف مقابل به اشتباه نیفتد. خصوصاً در هنگامی‌که شرایط از حالت عادی خارج‌شده یا می‌خواهید در مورد موضوعی حساس صحبت کنید، امکان بروز تحریف شناختی به شدت افزایش پیدا می‌کند.

البته این‌گونه صحبت کردن به این معنا نیست که سو برداشت کاملاً از بین می‌رود اما حداقل ریسک آن کاهش پیدا می‌کند.

 

چگونه می‌توانیم به فردی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برد،کمک کنیم؟/ بخش دوم

چگونه می‌توانیم به فردی که از اختلال شخصیتی مرزی رنج می‌برد،کمک کنیم؟/ بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *