کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

رشد خلاقیت و تخیل برای رشد کودکان

باور کنید که تخیل نقش مهمی را در رشد کودک شما دارد. به عنوان یک پدر و مادر، شما وظیفه دارید که به پرورش خلاقیت و رشد آن در کودک خود کمک کنید. ما در بینش نوین تخیل را این‌گونه تعریف می‌کنیم: “توانایی ایجاد یک تصویر در ذهن شما در مورد چیزی که نه دیده‌اید و نه آن را تجربه کرده‌اید”.

گاهی اوقات والدین و بزرگ‌ترها به رشد خلاقیت و تخیل در کودکان کمک می‌کنند، اما گاهی اوقات هم هست که والدین، البته ناخواسته، خلاقیت کودکان را خاموش می‌کنند، زیرا اطلاع درستی در مورد این موضوع ندارد و با آن آشنا نیستند.

اکثر کودکان بالاتر از سه سال می‌دانند که چیزی به اسم گاو بنفش وجود ندارد اما از تصور کردن آن ممکن است لذت ببرند و در نهایت بتوانند آن را به کاری خلاقانه تبدیل کنند.

بخش بسیار جالبی از خلاقیت و قدرت تخیل کودکان را می‌توانیم در کسب و کار ببینیم. زمانیکه کودک به سن 10 تا 12 سال می‌رسد به‌طور متوسط روزانه نزدیک به صد سؤال را می‌تواند در ذهن خود ایجاد کند.

حال تصور کنید که این میزان خلاقیت کودکان برای یادگیری مهارت‌های کسب و کار هدایت شود. یک کارآفرین باید بتواند خارج از چارچوبی که در آن قرار دارد، فکر کند و این همان چیزی است که به آن خلاقیت می‌گوییم.

رشد خلاقیت و تخیل برای رشد کودکان

برای شروع از چیزهای ساده شروع کنید، مثلاً میز کوچکی برای او تهیه کنید تا بتواند برنامه‌ریزی دقیقی در مورد پس‌انداز خود ایجاد کند. اما در نهایت مفهوم آموزش در بالا بودن سطح کارکرد کودک اهمیت زیادی دارد، هر کودک برای استفاده خوب و مناسب از ظرفیت‌های ذهنی خود باید آموزش ببیند.

تحقیقات به ما نشان داده که کودکان 13 تا 10 سال در بازه زمانی فوق‌العاده‌ای برای تقویت و پرورش خلاقیت هستند. آن‌ها توانایی زیادی برای یادگیری نمادها و مفاهیم مختلف دارند و می‌توانند به تصاویر یا چیزهای انتزاعی معنا و مفهوم بدهند. استفاده از توضیحات منطقی برای تفسیر رویدادها را می‌توان یک توانمندی دیگر برای کودکان در نظر گرفت. بچه‌ها دبستانی از 12 سال به بالا توانایی این را دارند که برای حل چالش‌ها و مسائل خود از روش‌های خلاقانه استفاده کنند. نکته جالب این است که در بخشی از فرآیند رشد روانی این امکان را برای کودکان ایجاد می‌شود تا بتواند به شیوه‌های جدید، اطراف خود را بهتر بشناسند. اما صحبت ما در اینجا اختصاص دارد به موضوع کسب و کار کودکان و بسیار برایمان مهم است که بدانیم چگونه می‌توان این مهارت را تا حد امکان و سازنده در کودکان بالا برد.

در این بخش به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توان به کمک آن‌ها خلاقیت در کودکان و نوجوانان را تقویت کرد:

رشد خلاقیت و تخیل برای رشد کودکان

می‌توانید با مراجعه به یک مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان علاوه بر اینکه استعدادهای فرزندتان را کسف می‌کنید به او در شکوفایی و پرورش تبوغ و خلاقیتش کمک زیادی کنید.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *