کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

 همه ما می‌دانیم که رابطه زناشویی چقدر مهم است. از دیدگاه روانشناسی، رابطه برای اینکه بتواند پویایی و تأثیرگذاری خود را حفظ کند، باید دارای ویژگی‌هایی باشد. طبیعی است که اولین گزینه‌های که به ذهن ما می‌رسد، ارتباط قوی بین زوجین است. رابطه اگر بر پایه یک رابطه قوی بین زوجین شکل بگیرد، می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. زمانی که ما رابطه را بر پایه ارتباط قوی شکل می‌دهیم، دو طرف راحت‌تر می‌توانند در مورد خواست‌های خود صحبت کنند و به همان میزان هم با آرامش بیشتری به خواسته‌های طرف مقابل گوش دهند.

 

گوش دادن فعال در رابطه زناشویی چطور عمل می‌کند؟

بسیاری از جلسات مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده حول این موضوع می‌چرخد که چگونه  به حرف‌های همدیگر گوش دهیم. گوش دادن فعال یعنی علاوه بر شنیدن حرف‌های طرف مقابل، بتوانیم درک مناسب هم از گفته‌های او داشته باشیم. رابطه باید در مسیری قرار بگیرد که زن و و شوهر بتوانند همدیگر را بهتر درک کنند. نکته مهم دیگر این است که، گوینده باید تمرکز خود را بر روی یک موضوع قرار دهد تا شنونده گیج نشده و بتواند روی موضوع مطرح‌شده فکر کند. رابطه گفت و شنود زیادی دارد و بسیار مهم است که زن و شوهر این فرصت را در اختیار همدیگر قرار دهند.

زوج ها در یک رابطه زناشویی موفق به همدیگر احساس مثبت می‌دهند

چرا بیان احساسات می‌تواند این قدر رابطه زناشویی موثر باشد؟

بیان احساسات و صحبت کردن در مورد آن‌ها کار سختی است. رابطه نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید برای ایجاد این موضوع تلاش کرد. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که در رابطه صحبت کردن در مورد احساسات بدون جر و بحث و دعوا غیرممکن می‌باشد. بنابراین تا نتوانیم در فضایی امن در مورد احساسات خود صحبت کنیم، حل مشکلات و چالش‌های زندگی کار بسیار سختی خواهد بود. یادمان باشد که در رابطه باید چنان محیط گرم و صمیمی ایجاد کنیم که هر دو طرف بتوانند راحت در مورد احساسات خود صحبت کنند تا عمق رابطه افزایش یابد.

 

رابطه زناشویی خود را با زبان مثبت تقویت کنید

مشاوره پیش ازدواج و مشاوره خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباط ناگسستنی با همسر خود ایجاد کنید و هردو در کنار هم بتوانید از طوفان‌های سهمگین زندگی عبور کنید. یکی از این ابزار موثر که می‌توان در رابطه استفاده کرد، زبان مثبت است. تلاش کنید تا رویدادهای مثبت را ببینید و در مورد آن‌ها صحبت کنید. به هر حال چالش و ناراحتی همیشه وجود دارد اما اگر زوجین بتوانند در رابطه خود از زبان و افکار مثبت استفاده کنند، می‌توانند خود را برای لحظات سخت آماده‌سازند. بنابراین رابطه خود را به عنوان اتفاقی مثبت ببینید و درک کنید.

 

در رابطه زناشویی خود حتماً برای یکدیگر وقت بگذارید

شاید این موضوع اندکی عجیب به نظر برسد اما واقعاً شما چقدر زمان برای بودن در کنار همسرتان در نظر می‌گیرید؟ داشتن یک رابطه الزاماً به این معنا نیست که دو نفر دائماً با یکدیگر وقت می‌گذارند. شما باید زمان‌های خاصی را برای حرف زدن، تفریح و انجام کارهای دو نفره اختصاص دهید. به عنوان مثال، می‌توانید دو نفری به سفر یا سینما بروید و تجربه کردن تجربه‌های جدید را هم تبدیل به بخشی از رابطه خود بکنید. یک رابطه باید پویا باشد، یعنی دو نفر در پی ایجاد موضوعات جدید در رابطه خود باشند و گرنه رابطه هم مانند خیلی چیزهای دیگر در معرض آسیب یکنواختی قرار خواهد گرفت.

رابطه زناشویی موفق زوج ها برای هم وقت می‌گذارند

در رابطه زناشویی بسیار مهم است که به همسر خود نشان دهید چقدر از بودن در کنار او خوشحالید

برای اینکه همسر شما بداند چقدر رابطه زناشویی برایتان مهم است، باید هر از چند گاهی به او نشان دهید که از بودن در کنارش لذت می‌برد. رابطه ممکن است با گذشت چند سال آن حال و هوای اولیه خود را از دست بدهد، بنابراین بسیار مهم خواهد بود که همسر شما بداند هنوز هم از زندگی در کنار او شادمان هستید همیشه باید در طول رابطه خود، ارتباط قوی روانی و عاطفی با همسر خود داشته باشید و گرنه بسیار آسیب‌پذیر خواهید شد. بنابراین از اینکه نشان دهید چقدر از بودن در کنار هم لذت می‌برید، خجالت نکشید، این باید یک کلید طلایی در رابطه شما باشد.

در رابطه زناشویی باید حتی برای چیزهای کوچک نیز قدردانی کنید

زمانی که به خاطر حتی کوچک‌ترین کارها از همسر خود تشکر می‌کنید، به او نشان می‌دهید که چقدر تمام تلاش‌های او برای شما ارزشمند است، و این همان چیزی است که به تقویت رابطه کمک می‌کند. یادمان باشد که در رابطه هر کدام از زوجین مسئولیت‌های خاص خود را دارد، اما این بدان معنا نیست که نباید تلاش و زحماتشان دیده شود. در رابطه به راحتی با گفتن کلمه از لطفی که کردی متشکرم می‌توانید احساس خوبی در همسر خود ایجاد کنید. رابطه نیازمند احترام و قدرشناسی دوجانبه است.

ادامه دارد…

ادامه مطلب را در این لینک یخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *