کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

از اختلال شخصیتی اسکیزویید چه میدانید؟ — بخش دوم – اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

در ادامه مقاله گذشته به بررسی ویژگی‌های افراد اسکیزویید می‌پردازیم. همان طور که قبلاً اشاره شد، این اختلال به راحتی قابل تشخیص نیست و ممکن است تا سال‌های سال سبب آزردگی و رنج افراد شود.

با مطالعه این مقاله می‌توانید تا حدودی با ویژگی‌های این اختلال آشنا شوید. فراموش نکنید که مقالات این چنینی با هدف آشنایی بیشتر شما با اختلالات روانی نگارش می‌شود و هدف تشخیصی ندارد.

تشخیص اختلالات روانی توسط متخصص سلامت روان باید انجام شود.

شما عزیزان می توانید برای تشخیص و درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید با خانم سیما اسکندری مشاوره ی حضوری داشته باشید. برای تعیین وقت قبلی با شماره ی 021-22915386 تماس حاصل فرمائید.

داشتن راه‌های فرار زیاد در رابطه: – اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

افراد اسکیزویید همیشه روش‌های فراری از رابطه صمیمانه دارند. منظور از راه فرار، روشی برای توجیه پایان دادن به رابطه یا ترک کردن آن است. مثلاً پذیرش شغلی که دائماً مجبور است به مسافرت برود یا شروع رابطه با فردی شلوغ که نتواند تمام مدت در کنار او باشد. ایده داشتن رابطه عمیق و بدون مانع برای این افراد بسیار اضطراب‌آور است. آن‌ها حتی در رابطه نزدیک و صمیمی با فردی که عاشقانه دوستش هم دارند باز دچار این مشکلات اضطرابی می‌شوند.

پایان و آغاز مجدد روابط بارها و بارها:

یکی از مهم‌ترین الگوهای اختلال شخصیتی اسکیزویید پایان و آغاز مجدد رابطه‌های عاطفی است. در ابتدا آن‌ها با شور و حرارت زیاد علاقه خود را ابراز می‌کنند اما به محض آنکه طرف مقابل نیز شروع به ابراز احساساتش می‌کند، به شدت می‌ترسند. آن‌ها به صورت ناخودآگاه احساسات خود را متوقف می‌کنند و برای محافظت از خود از رابطه فاصله می‌گیرند. اما زمانی که فاصله ایجاد شده سبب کاهش ترس می‌شود، آن‌ها دوباره تلاش می‌کنند به رابطه باز گردند. ممکن است این الگو بارها و بارها اتفاق بیفتد.

رفتار شبیه افراد خودشیفته:

گاهی اوقات، افرادی که در رابطه عاطفی با یک اسکیزویید هستند ممکن است رفتارهای او را با خودشیفتگی اشتباه بگیرند. البته این رفتارها تا حدودی زیادی شبیه به هم و آزار دهنده هستند. با این حال، انگیزه اسکیزویید با خودشیفته متفاوت است. یک خودشیفته شما را ترک می‌کند چون عصبانی یا خسته شده و دیگر شما را شریک زندگی ایده‌آلی نمی‌بیند، و دنبال دریافت توجه و تأیید از فرد جدید است اما یک اسکیزویید به خاطر ترس از صمیمت یا نزدیکی ممکن است از رابطه فرار کند.

نگاه فانتزی گونه به روابط واقعی:

افراد اسکیزویید ترجیح می‌دهند رابطه فانتزی گونه ذهنی را جایگزین رابطه واقعی کنند. آن‌ها میگویند بر خلاف زندگی واقعی انگار در تخیلات آن‌ها همه چیز تحت کنترل است. این افراد چنان دنیان فانتزی گونه خلاق و جالبی دارند که حتی برخی از آن‌ها تبدیل به نویسندگان بزرگی می‌شوند.

ترس‌های وجودی (اگزیستانسیالی): – اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

افراد اسکیزویید گاهی اوقات با فکر مرگ و اینکه زندگی ممکن است چقدر بیهوده باشد درگیر می‌شوند.

آن‌ها همچنین از این موضوع می‌ترسند که ترسشان چقدر مانع فاصله گرفتنشان از دیگران خواهد شد.

این فاصله برایشان ترسناک است زیرا نگران هستند که شاید این فاصله ادامه داشته باشد و دیگر نتوانند به دیگران وصل شوند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ - از اختلال شخصیتی اسکیزویید چه میدانید؟ -- بخش دوم

پنهان کردن واکنش هیجانی:

این ویژگی افراد اسکیزویید در تضاد کامل با نمایش هیجانی و انفجاری افراد بوردلاین و خودشیفته است.

آن‌ها سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد احساساتشان را کنترل کرده و چیزی بروز ندهند.

آخرین چیزی که می‌خواهند این است که دیگران را درگیر مشکلات خود کنند.

فقدان رابطه کامل با ابژه:

SPD نیز مانند تمام اختلالات شخصیتی دیگر سبب می‌شود که رابطه کامل با ابژه از بین برود.

این ویژگی یعنی ما می‌توانیم به خودمان اجازه دهیم از چیز یا کسی که دوستش داریم عصبانی شویم و به دلیل عشقی که وجود دارد، خشم ما همیشه کنترل شده است. اما فقدان این ویژگی سبب می‌شود که در هنگام خشمگین شدن، تمام خوبی‌ها فراموش شود و طرف مقابل برایمان تبدیل به دشمنی شده که باید او را شکست دهیم. آن‌ها دنیا را به صورت کاملاً خوب یا کاملاً بد تجربه می‌کنند.

جمع‌بندی نهایی – اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

ما اعتقاد داریم که جرقه این اختلال در همان کودکی و به دلیل عدم سازگاری یا ناهماهنگی مراقبان کودک ایجاد می‌شود. کودک به جای احساس امنیت و دوست داشته شدن، ترکیبی از آزار و اذیت و غفلت والدین را تجربه می‌کند. این مسئله کودک را به این نتیجه می‌رساند که دیگران قابل اعتماد نیستند.

در نتیجه او در بزرگ‌سالی همه تلاش خود  را انجام می‌دهد تا از دیگران بی‌نیاز باشد و به استقلال برسد.

بیشتر این افراد در نهایت به تنهایی زندگی می‌کنند زیرا این تنهایی به آن‌ها امنیت می‌دهد. آن‌ها سر کار می‌روند و حتی در زمینه‌های شغلی خود موفق هستند.

اما همیشه تلاش دارند احساسات خود را پنهان کنند. شما با نگاه کردن به آن‌ها امکان ندارد متوجه شوید که چه احساسی دارند. این جهان‌بینی آن‌ها و نوع نگاهشان به زندگی است.

در نهایت فراموش نکنیم که اختلالات شخصیتی تأثیر بسیاری بر رابطه عاطفی دارد. شما می‌توانید با مراجعه به متخصص سلامت روان، این تأثیرات منفی را از بین ببرید.

اختلال شخصیت اسکیزوئید – از اختلال شخصیتی اسکیزویید چه میدانید؟ — بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *