کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

مدیریت خشم چیست؟ / چگونه می‌توانیم خشم خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت خشم یا به صورت کلی مدیریت هر هیجانی یک مهارت بسیار مهم برای هر انسان به شمار می‌آید.

روانشناسان و متخصصین سلامت روان، خشم را به عنوان ستون فرات روانی انسان در نظر می‌گیرند.

دلیل آن را می‌توانیم  به کمک ماهیت هیجان خشم توضیح دهیم؛ خشم هیجانی است که به انسان کمک می‌کند تا بتواند از خود و هر آن چیز که مربوط به خود است، مراقبت کند. مثلاً زمانی که فردی به چیزی که متعلق به شما است توهین یا بی‌احترامی می‌کند، خشم در شما ایجاد می‌شود تا بهتر بتوانید از آن چیز متعلق به خودتان مراقبت کنید. بنابراین خشم یک واکنش مغزی است برای حفاظت و مراقبت از انسان. همان طور که در تعاریف دیدید، ماهیت خشم متوجه آسیب زدن به دیگران نیست بلکه قرار است از ما مراقبت کند.

اما گاهی اوقات کنترل خشم از دست ما در می‌رود

و تبدیل به رفتارپرخاشگرانه می‌شود. رفتار پرخاشگرانه با واقعیت خشم متفاوت است و هدف آن بجای مراقبت از ما،آسیب به دیگران است. بنابراین ما باید یاد گیریم که با مدیریت خشم خود از تبدیل شدن این هیجان سالم به رفتار پرخاشگرایانهای که در خود آسیب به همراه دارد، جلوگیری کنیم.

خشم سبب ترشح آدرنالین می‌شود که فرد را وارد حالت حمله یا فرار می‌کند. در هنگام ترشح آدرنالین به دلیل آنکه موقعیت بدنی فرد تغییر می‌کند، مدیریت رفتار کار بسیار سختی به شمار می‌رود.

مدیریت خشم چیست؟ / چگونه می‌توانیم خشم خود را مدیریت کنیم؟

اما با تمرین شما میتواندی این کار را انجام دهید.

در این مقاله می‌خواهیم به روش‌های ساده‌ای بپردازیم که به مدیریت خشم کمک می‌کند.

به خاطر داشته باشیم که اگر فرد در معرض دائمی خشم‌های انفجاری و رفتارهای شدید پرخاشگرانه قرار دارد، بهتر است قبل از هر کاری به روانشناس یا روان‌پزشک برای بررسی مشکل خود مراجعه کند.

 

STOP !!!!

استفاده از این کلمه STOP به شما کمک می‌کند تا بتوانید جریان فکری یا رفتاری ناسازگار را متوقف کنید. این کلمه کمک می‌کند تا شعله‌ای خشم تمام وجود شما را فرا نگیرد. هر فردی برای اینکه بتواند تکنیکهای مدیریت خشم را به کار گیرد، نیاز به زمان دارد، بنابراین شما باید این زمان را برای خود بخرید. بهتر است به یاد داشته باشید که این رفتار قرار نیست خشم شما را از بین ببرد، فقط قرار است تا جایی که امکان دارد آن را مدیریت کنید تا وقتی آرام‌تر شدید بیشتر به آن بپردازید.

مدیریت خشم چیست؟ / چگونه می‌توانیم خشم خود را مدیریت کنیم؟

فاصله بگیرید

زمانی که شما عصبانی هستید، آخرین کاری که باید انجام دهید درگیر شدن در موقعیتی است که شما را عصبانی‌تر می‌کند. بسیار مهم است که بدانید وقتی به شدت عصبانی هستید، زمان مناسبی برای مواجه‌شدن با چیزی که شما را عصبانی کرده نیست. در اوج عصبانیت

واقعا نمی‌توان مشکلی را حل کرد بلکه حتی ممکن است مشکلات جدید نیز اضافه شود.

بنابراین بهتر است در لحظه‌ای که به شدت عصبانی هستید، از موقعیت فاصله بگیرید تا کمی از شدت خشم شما کاسته شود و بهتر بتوانید بعداً به موضوع بپردازید.

 

نفس عمیق بکشید

یکی از بهترین شیوه‌های مدیریت خشم، تنفس عمیق است.

با تغییر نفس کشیدن، می‌خواهیم پاسخ‌های درونی و جسمی خود را نسبت به خشم کنترل کنیم.

در هنگام تجربه خشم شدید، اغلب قلب شما به شدت می‌تپد، سریع‌تر نفس می‌کشید، صورت شما سرخ می‌شود و صدایتان بالا می‌رود. اولین قدم برای مدیریت درونی، تنفس عمیق است.

تنفس عمیق به بدن شما کمک می‌کند تا دوباره اکسیژن جذب کند. این موضوع سبب ممانعت از ترشح بیشتر آدرنالین می‌شود. همچنین اکسیژن سبب می‌شود که بدن آرام‌تر شود. روی تنفس خود متمرکز شوید و آن‌ها را بشمارید.

 

تحلیل کنید

زمانی که آرام‌تر شدید، تلاش کنید تا به عنوان یک شخص سوم کل رویداد را دوباره ببینید.

این شیوه یکی از بهترین روش‌های تحلیل به حساب می‌آید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید دلیل اصلی خشم خود را ارزیابی کنید. این ارزیابی به شما کمک می‌کند تا بار دیگر که به شدت خشمگین شدید، راحت‌تر بتوانید خود را کنترل کنید. مدیریت خشم به ما کمک می‌کند تا بتوانیم محرکه‌ای بیرونی را بهتر شناسایی کنیم.

 

مشکل را تشریح کنید

زمانی که توانستید، رویداد را با دقت بیشتری ارزیابی کنید، زمان آن فرا رسیده تا مشکل پیش آمده را در غالب کلمات بیان کنید. تلاش کنید تا بتوانید توضیح دقیقی درباره اتفاق روی‌داده ایجاد کنید. یادمان باشد که باید بتوانیم احساس و افکار خود را با دقت بالا و در غالب کلمات بیان کنیم. این روش یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت خشم به حساب می‌آید.

 

دنبال راه‌حل باشید

در نهایت زمانی که مشکل مشخص شد، باید دنبال راه‌حل آن بروید. ممکن است گزینه‌های زیادی در مقابل شما قرار بگیرد، شما باید بهترین را برای خود انتخاب کنید. یادمان باشد که دلیل انجام این کار این است

مدیریت خشم چیست؟ / چگونه می‌توانیم خشم خود را مدیریت کنیم؟

اختلالات خوردن چیست؟/ بخش اول

اختلالات خوردن چیست؟/ بخش دوم

اختلالات خوردن چیست؟/بخش سوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *