کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

از اختلال شخصیتی اسکیزویید چه میدانید؟ — بخش اول – اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال شخصیتی اسکیزویید را می‌توانیم یک اختلال پنهان در نظر بگیریم. بسیاری از افراد درگیر با این اختلال، بی سر و صدا در حال رنج بردن از تبعات آن هستند. تشخیص این اختلال کار دشواری است و معمولاً این افراد تا زمانی که در مورد چالش خود با شما صحبت نکنند شما نمی‌توانید به دنیای درونی آن‌ها نزدیک شوید و درکی از تجربیات آن‌ها داشته باشید. معمولاً این تصور وجود دارد که آن‌ها درون‌گرایانی سخت‌کوش هستند و علاقه‌ای به شناختن آدم‌های اطراف خود ندارند. با این حال باور کنید که مشکلات این افراد بسیار جدی‌تر از این حرف‌ها است. قبلاً در مقاله” اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست به بررسی جنبه‌های روان‌شناختی این اختلال پرداخته‌ایم. اما با توجه به افزایش نرخ مبتلایان به این اختلال به این نتیجه رسیدیم که در غالب مطلب دیگری به جنبه‌های بیشتری از اختلال شخصیتی اسکیزویید بپردازیم.

در واقع اطلاعات ما آن قدر در مورد این اختلال کم است که گاهی آن را با اختلالات مشابهی نیز اسکیزوتایپال یا اسکیزوفرنیا اشتباه می‌گیریم، در حالی که اسکیزوفرنیا نوعی بیماری سایکوتیک به شمار می‌رود و مبتلایان به اختلال شخصیتی اسکیزوتایپال بسیار عجیب و غریب و غیرعادی به نظر می‌رسند که تفاوت بسیار زیادی با افراد اسکیزویید دارند. گاهی اوقات این سردرگمی از کلمه “schizo” که کلمه‌ای

است یونانی به معنای تقسیم، ناشی می‌شود. بنابراین کاملاً مشخص است که ما در مورد موضوع کاملاً متفاوتی صحبت می‌کنیم. به یاد داشته باشید که در طول مقاله گاهی اوقات از کلمه SPD استفاده می‌کنیم که نشان اختصاری اختلال شخصیتی اسکیزویید به شمار می‌رود.

این اختلال نیز مانند تمام اختلالات شخصیتی، از کودکی آرام آرام شکل می‌گیرد.

در مقاله قبلی به دلایل شکل‌گیری این اختلال به تفصیل پرداخته‌ایم و شما عزیزان می‌توانید با مطالعه آن به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنید.

شما عزیزان می توانید برای تشخیص و درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید با خانم فهیمه علیمحمدی مشاوره ی آنلاین و حضوری داشته باشید. برای تعیین وقت قبلی با شماره ی زیر تماس حاصل فرمائید: 22915385

اختلال شخصیت اسکیزوئید - از اختلال شخصیتی اسکیزویید چه میدانید؟ -- بخش اول

افراد اسکیزویید با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ – اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال شخصیتی اسکیزویید نیز مانند موارد مشابه، سبب بروز مشکلات هیجانی و رفتاری در انسان می‌شود.

هدف ما این است که بتوانیم شما را به خوبی با این مشکلات آشنا کنیم. فراموش نکنیم که این مشکلات و چالش‌ها با کمک خدمات روانشناسی قابل حل است و اگر احساس می‌کنید که این موارد به صورت محسوسی زندگی فردی و رابطه‌ای شما را تحت تأثیر قرار داده زمان آن است که در جستجوی کمک حرفه‌ای باشید.

عدم اعتماد عمیق و بنیادین: – اختلال شخصیت اسکیزوئید

تجربیات آسیب زا دوران کودکی مانند بی‌توجهی، غفلت و بدرفتاری سبب می‌شود که افراد اسکیزویید به این نتیجه برسند، که اعتماد به دیگری سبب ناامنی و آسیب بیشتر می‌شود. تحقیقات به ما نشان داده که کودکان معمولاً در سن هفت سالگی در مورد اطرافیان خود به این جمع‌بندی می‌رسند که آیا آن‌ها آدم‌ها قابل اعتمادی هستند یا نه. والدین نارسیست یا بوردلاین غالباً سبب ایجاد این ناامنی در کودکان می‌شوند.

اتکا بیش از اندازه به خود:

راه‌حل اسکیزود برای عدم اعتماد به دیگران، اتکا بیش از اندازه به خود است. آن‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که تا جایی که ممکن است مستقل و بی‌نیاز از دیگران شوند. به جای آنکه مانند نارسیست ها و بوردلاینها که برای تأیید نیازمند دیگران هستند، آن‌ها کاملاً به سوی خودبسندگی پیش می‌روند. آن‌ها همچنین زندگی بسیار شخصی دارند و به ندرت جزییات زندگی خود را با دیگران در میان می‌گذارند. بیشتر افراد اسکیزویید از نظر مالی در شرایط خوبی هستند و به دقت برای خود پس انداز می‌کنند. آن‌ها معتقدند که استقلال مالی به آن‌ها امنیت می‌دهد.

گسست: – اختلال شخصیت اسکیزوئید

کودکان معمولاً در هنگامی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، نمی‌توانند مقابله کنند یا از محل خارج شوند.

بنابراین یاد می‌گیرند که چگونه در هنگامی‌که به شدت می‌ترسند، از بدن خودشان فاصله بگیرند و به مکان امنی در ذهن خود بروند. متأسفانه زمانی که به بزرگی سالی می‌رسند، گسست دیگر عادتی جدایی‌ناپذیر از آن‌ها به شمار می‌رود و آن‌ها در موقعیت‌های اضطراب‌آور به شکلی ناخودآگاه از آن استفاده می‌کنند. این عادت مانند تماشای فیلم سینمایی سیاه و سفیدی برایشان تجربه می‌شود و هر چقدر هم که تلاش می‌کنند نمی‌توانند آن را از کار بیندازند.

ترس‌های اجتماعی: – اختلال شخصیت اسکیزوئید

تقریباً هر سطحی از صمیمیت برای یک اسکیزویید خطرناک و اضطراب‌آور است. خصوصاً زمانی که طرف مقابل صدایی بلند دارد و تلاش می‌کند او را کنترل کند و تا حدودی غیرقابل پیش بینی به نظر می‌رسد.

رفتار اجتنابی: – اختلال شخصیت اسکیزوئید

رفتار اجتنابی اصلی‌ترین پاسخ این افراد به ترس‌های اجتماعی‌شان است. آن‌ها از نظر جسمی و هیجانی تا جایی که امکان داشته باشد از دیگران فاصله می‌گیرند. مثلاً در یک مهمانی آن‌ها بیش‌ترین فاصله را از دیگران می‌گیرند و در گوشه‌ای با موبایل خود ور می‌روند.

والدین آسیب رسان، چهارده نشانه دارند – آیا والدین شما افرادی آسیب رسان هستند؟ — بخش دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *